1

Stevia pemanis semulajadi sebagai pengganti gula terbaik untuk sihat

Pokok stevia atau “sweet honey leaf” masih belum disyorkan untuk penanaman secara komersial di negara ini meskipun ia menghasilkan bahan yang lebih sihat berbanding gula. Tumbuhan itu juga dikenal pasti tidak mengandungi kalori, lemak, karbohidrat serta toksid menjadikan ia paling sesuai sebagai pemanis semula jadi menggantikan gula dan pemanis tiruan lain seperti aspartame dan sukrosa.

Stevia Rebaudiana adalah herba renek yang berasal dari Paraguay. Rasa manis yang terhasil daripada daun tumbuhan dikatakan diguna oleh masyarakat peribumi Paraguay dan Brazil sebagai pemanis minuman, makanan dan ubat-ubatan sejak ratusan tahun lalu walaupun penggunaan pertamanya direkodkan saintis, Antonio Bertoni, di Paraguay pada 1887. Stevia tidak mengandungi kalori sungguhpun 300 kali lebih manis berbanding gula.

Stevia merupakan sejenis tumbuhan herba berbatang lembut. Untuk menanamnya, medium yang digunakan ialah dari jenis poros supaya tiada air yang akan bertakung selepas ia disiram. Tumbuhan ini memerlukan air yang mencukupi dan perlu disiram 2 kali sehari dalam cuaca panas. Ia akan cepat kering dan mati jika kekurangan air. Daunnya berbentuk bujur. Batangnya halus dan bergerutu. Dalam keadaan optimun, stevia boleh mencapai ketinggian sehingga 1 meter atau lebih. Ia mengeluarkan bunga kecil berwarna putih. Bentuk bunganya menyerupai bunga-bunga aster yang lain, cuma saiznya kecil. Bunga ini akan menghasilkan biji benih apabila matang. Pembiakan selalunya menggunakan keratan batang. Keratan batangnya mudah mengeluarkan akar. Walaupun ia boleh juga membiak menggunakan biji benih, namun kadar percambahan biji benihnya amat rendah sehingga ia jarang dibiakkan dengan menggunakan biji benih.

Bahan aktif yang bertanggungjawab ke atas rasa manis pada daun stevia dikenali sebagai steviol glycosides yang mengandungi stevioside dan rebaudioside. Bahan aktif ini stabil pada suhu tinggi, nilai pH yang stabil dan tidak merangsang tindak balas glycemic, menjadikan ia semakin digemari orang ramai terutamanya untuk yang ingin menghadkan pengambilan karbohidrat dan mengelakkan diabetes. Selain itu, stevia juga didapati boleh merawat tekanan darah tinggi, mengurangkan tahap asid urik dan obesiti.

Stevia telah digunakan sebagai pemanis semulajadi oleh masyarakat di Brazil dan Paraguay sejak beratus-ratus tahun dahulu lagi. Ia mula digunakan oleh kaum Red Indian Guarani di Paraguay sejak 1500 tahun yang silam. Ia digunakan terutamanya untuk memaniskan teh herba mereka. Selain daripada itu ia juga digunakan untuk memaniskan makanan mereka. Mereka juga menggunakan Stevia sebagai penawar terutamanya untuk menurunkan tekanan darah tinggi, melawaskan kencing dan merawat luka terbakar.

Kegunaan stevia sebagai pemanis mula disedari oleh orang Eropah pada kurun ke-16. Sejak itu, ia mula digunakan dengan meluas di Eropah sehinggalah di bawa ke Asia. Walaubagaimanapun kajian terhadap Stevia hanya mula dilakukan pada awal kurun ke 19 apabila para pengkaji di Brazil mendengar cerita yang sehelai daun stevia boleh memaniskan sebiji buah peria dan juga secawan teh herba yang kelat.

Ciri paling unik mengenai Stevia ialah ia merupakan pemanis semula jadi yang tidak mengandungi kalori. Di percayai secara tradisional, stevia mengandungi sifar kalori, lemak, kolestrol, gula dan karbohidrat. Ekstrak stevia dikatakan 300 kali lebih manis dari gula biasa. Ciri ini telah menarik minat para pengkaji untuk menjalankan kajian terhadap Stevia.

Kajian terhadap kandungan toksidnya, mendapati kandungan utama yang menyebabkan ia manis iaitu steviosid dan ia tidak bertoksid. Ia juga didapati tidak menyebabkan mutasi sel dan tidak memberi apa-apa kesan terhadap kesuburan. Walaubagaimanapun terdapat konflik terhadap kajian kesuburan yang dikaitkan dengan stevia. Satu kajian mendapati ia tidak memberi apa-apa kesan terhadap kesuburan, manakala satu kajian lain mendapati air yang diekstrak daripada daun stevia didapati menurunkan paras testostron dan bilangan sperma bila diuji pada tikus jantan.

Kajian saintis Brazil pada tahun 1991 mendapati steviosid berkeupayaan untuk menurunkan tekanan darah pada tikus. Daripada penemuan ini, satu lagi ujian dilakukan pada tahun 2000. Kali ini subjeknya merupakan 106 orang berbangsa Cina (lelaki dan perempuan) yang mengalami penyakit darah tinggi. 60 subjek diberikan kapsul yang mengandungi 250mg steviosid 3 kali sehari.

Pemeriksaan terhadap subjek dilakukan sebulan sekali selama satu tahun. Selepas 3 bulan, tekanan darah sistolik dan diastolik telah menurun dengan ketara dan kesannya berkekalan sepanjang tahun. Hasil dari kajian ini saintis merumuskan steviosid yang diambil secara oral adalah berkesan untuk menurunkan tekanan darah dan ia mungkin boleh dipertimbangkan sebagai bahan altenatif atau suplemen untuk pesakit darah tinggi.

Satu kumpulan saintis lagi melakukan ujian terhadap kesan hipoglisemik glikosid yang terdapat dalam stevia. Mereka juga mengkaji kesan terhadap pengeluaran glukos terhadap glikosid, steviol, isosteviol dan glukosilsteviol. Steviol didapati tidak menghasilkan glukos. Pada tahun 2000 juga, para pengkaji di Denmark telah menjalankan satu kajian yang menunjukkan tindakan hipoglisemik in vitro yang dilakukan oleh steviosid dan steviol adalah hasil daripada keupayaan kedua-duanya menghasilkan insulin melalui tindakan terus terhadap sel-sel beta. Mereka merumuskan hasil kajian mendapati sebatian ini mungkin mempunyai potensi untuk menjadi agen anti-hipeglisemik dalam rawatan diabetes mellitus jenis 2.

Stevia tidak begitu popular dikalangan rakyat Malaysia yang masih gemarkan makanan dan minuman bermanis yang berlebihan. Ada negeri di Malaysia yang semua masakkannya manis bergula. Masih ramai yang minat makan roti canai cicah gula. Masih ada yang merungut kalau teh tariknya kurang manis. Semakin ramai yang mengidap diabetes dan semakin ramai yang menderita kerananya, namun, ianya tidak mampu mengurangkan kebergantungan kepada gula @ manisan dari tebu ini.

Stevia boleh menjadi alternatif kepada gula tebu, namun sehingga kini pelbagai kajian terus dijalankan untuk memastikan samada stevia ini mampu dan berupaya untuk menjadi pengganti kepada gula ataupun tidak.

Jika anda bertemu dengan kajian sebaliknya yang menyatakan bahawa stevia juga boleh memudaratkan – pastinya maklumat ini datang dari kempen-kempen pengusaha terkemuka dunia yang menjadikan gula tebu sebagai asas dalam produk keluaran mereka.

Stevia bukan saja indah pada nama tetapi unik kerana khasiat yang dihasilkan daunnya boleh menggantikan gula.Ia dikatakan boleh menggantikan gula untuk pesakit kencing manis, yang juga dikategorikan sebagai pokok renek sesuai menjadi penghias penutup bumi.

Daunnya berbentuk bujur manakala batangnya lembut, halus dan bergerutu. Ia boleh membesar setinggi satu meter manakala bunganya kecil berwarna putih menyerupai bunga aster, cuma saiznya lebih kecil.

Stevia adalah satu daripada 240 spesies herba daripada keluarga bunga matahari (Astereacea). Justeru, stevia menghasilkan biji benih apabila matang.

Antara ciri-ciri stevia ialah:

  • Menurunkan kadar gula dalam darah
  • Melawaskan kencing
  • Menurunkan tekanan darah
  • Membunuh bakteria
  • Membunuh kulat
  • Membunuh virus
  • Mengurangkan keradangan
  • Membantu menurunkan berat badan

Antara produk stevia yang paling popular di Malaysia pada ketika ini ialah rcc stevia. Sudah banyak testimoni pengguna di perolehi sejak beberapa tahun yang lepas.

Berminat untuk menukar gula anda kepada stevia sila hubungi kaz 011-16746546. Sebotol stevia berharga RM50 WM dan RM55 EM. Pakej untuk menjadi member bermula pada harga RM140 di mana anda akan memperolehi 3 botol rcc stevia.

gambar_rcc_stevia

Testimoni daripada pengguna RCC Stevia

royal-stevia-rcc-testimoni-3

royal-stevia-rcc-testimoni-4

testi6

testimoni_rcc_stevia_pemanis_semulajadi_1

testimoni_rcc_stevia_pemanis_semulajadi_2

testimoni_rcc_stevia_pemanis_semulajadi_3

testimoni_rcc_stevia_pemanis_semulajadi_4

testimoni_rcc_stevia_pemanis_semulajadi_11

testimoni_rcc_stevia_pemanis_semulajadi_12

Sebarang pertanyaan sila hubungi Kaz 011-16746546

 

 




7 sebab kenapa bertukar ke simkad Onexox

7  Sebab Kenapa Perlu Bertukar ke Prepaid ONEXOX

prepaid-onexox-simkad-jimat

1. Tempoh Sah Kredit 28 Bulan

Aku tertarik untuk guna prepaid ONEXOX kerana ada tawaran tempoh sah kredit 28 bulan atau 2 tahun 4 bulan (validity) bagi  setiap pengguna prepaid ONEXOX. Telco lain kena bayar kalau nak panjangkan tempoh sah kredit.

Maknanya, walaupun kita topup RM10 (contoh) kredit tu akan kekal aktif selama 28 bulan dan boleh guna untuk SMS dan buat  panggilan macam biasa tanpa perlu risau kredit tamat tempoh. Kecuali kredit habis, yang tu memang kena topup lah kalau nak  guna.

Tapi bila kita topup tempoh sah akan bertambah lagi ikut nilai topup dan ditambah pada tarikh akhir tempoh sah sebelumnya.

Lagi banyak kita topup, tempoh sah akan bertambah lagi dan jadi lebih lama.

2. Kadar Panggilan Serendah 5 sen

ONEXOX menawarkan kadar panggilan serendah 5 sen (bawah 10 saat) ke semua rangkaian termasuk talian tetap TM. Bila panggilan masuk “voicemail” pun kita dicaj hanya 5 sen. Kalau telco lain dah kena caj banyak dah.

Untuk pengetahuan semua, setiap caj panggilan dikira per blok. Tak kira pakai postpaid atau prepaid mana-mana telco  sekalipun, semuanya sama. Cuma caj yang dikenakan je berbeza. Bila kita buat panggilan, telco akan kenakan caj untuk setiap  blok panggilan.

3. Kadar SMS Serendah 2 Sen dan Ganjaran 1800 SMS Percuma

Kadar SMS yang dikenakan oleh ONEXOX serendah 2 sen / SMS ke semua rangkaian. Pengguna ONEXOX juga akan dapat 1,800 SMS  percuma (150 SMS x 12 bulan).

4. Internet Berkelajuan Tinggi Tanpa Terma “Pay Per Use”

“Pay Per Use” bermaksud telco akan kenakan caj mengikut berapa banyak penggunaan kita selepas kuota internet dah habis  digunakan. ONEXOX tiada terma “Pay Per Use”. Jadi, tiada risiko kehilangan kredit akibat “Pay Per Use”.

ONEXOX bukan simkad ‘internet unlimited’, yang ada cuma unlimited speed.

Speed internet ONEXOX tiada “capped speed” dan tiada istilah Peak Hour atau Off Peak. Internet ONEXOX sentiasa laju dari awal guna sehingga kuota internet habis.

Langganan data internet ONEXOX serendah RM18 (500MB) atau RM29.99 (1.5GB) untuk tempoh 30 hari.

5. 10 Nombor “Family & Rakan” Semua Rangkaian

Dengan ONEXOX kita boleh setkan 10 nombor “Family & Rakan” semua rangkaian telco untuk dapatkan lebih penjimatan. Dalam  senarai “Family & Rakan” boleh masukkan semua nombor termasuk rangkaian lain seperti Maxis, Celcom, DiGi, TuneTalk, Altel, U  Mobile dan lain-lain, serta nombor talian tetap TM.

6. Program “User Get User”

Ini pun menarik jugak. Perkenalkan prepaid ONEXOX kepada rakan anda dan anda akan dapat komisen setiap kali rakan anda topup iaitu sebanyak 6% (6% bermula pada 1 April 2015 yang lalu)  dari nilai topup rakan tersebut. Selain tu ada peluang jadi pengedar ONEXOX dan dapat komisen jugak.

7. Jaminan Tiada Caj Tersembunyi

ONEXOX memberi jaminan tiada caj tersembunyi, kehilangan kredit dan juga tiada SPAM ke atas handphone pengguna-pengguna  prepaid ONEXOX. Caj dikenakan ikut apa yang kita guna je dan telus tanpa sebarang caj tambahan yang tersembunyi.

Itulah antara sebab-sebab kenapa aku pilih ONEXOX. Kalau nak rasa sendiri penjimatan dia jom bertukar ke ONEXOX. Confirm tak  menyesal sebab dapat jimat duit topup.

info_onexox

Untuk mendaftar secara percuma di Onexox sila klik pada link di sini atau hubungi Kaz 011-16746546 melalui whatsapp.

 




Terbaru Simkad Best Mobile sememangnya best !

Pada 1 mei yang lepas, Best Mobile sudah mula mengagihkan simkad dari ABP kepada ABC. Saya sudah mendapatkan ID dan simkad pada 4hb Mei yang lepas. Mari kita baca kenapa Best Mobile menjadi satu fenomena !

SIMKAD READY STOCK ✔ ✔ ✔
BEST Mobile – SIMPLY THE BEST
Pra-Daftar -> dengan klik di sini untuk daftar posisi anda percuma !

5 SEBAB BESTMobile Lagi Best
=======================
1. Lebih jimat
2. Lebih imbuhan
3. Lebih baik
4. Lebih dihargai
5. Lebih BEST

KELEBIHAN BESTMobile
=====================
》Peluang Jana Pendapatan PASIF
》Kadar tempatan LEBIH MURAH
》Kadar IDD LEBIH MURAH
》PERCUMA wang tunai RM15K dan RM25K
》PERCUMA Kereta Toyota Camry, Vios, Honda City
》PERCUMA Jongkong Emas
》PERCUMA Smartphone
》PERCUMA Camera SLR
》Hadiah Bonanza RM 1juta
》Pembiayaan Kereta RM800 (selama 3 Tahun)
》Pembiayaan Rumah RM1500 (selama 5 Tahun)
》Pakej Pelancongan
》Pakej Umrah dan Ziarah
》Potongan Zakat 2.5%
》PA Insuran Islamik Takaful RM100K
(cover dari umur 12-65 tahun & cover penunggang motorsikal)

BM-SimCard-bestmobile

Starter Pack (Pendaftaran) = RM49
=========================

Ada kredit dalam simkad RM10
Nombor tersedia (011 – 38xxxxxx)
Boleh kekal no.lama (MNP)
Boleh tukar no.cantik (sistem USSD)

Kadar Domestik
Panggilan 19 seminit ke semua telco
SMS 10 sen ke semua telco
Data 10 sen/MB

Plan FnF (3 orang) :
16 sen/minit
6 sen/sms

IDD Call :
=======

– Bangladesh seminit 18 sen
– India seminit 16 sen
– Indonesia seminit 28 sen
– Myanmar seminit RM 1
– Nepal seminit 48 sen
– Pakistan seminit 42 sen
– Singapore seminit 10 sen
– Thailand seminit 14 sen
– Vietnam seminit 26 sen

KOMISEN “SIMPLY THE BEST”
=======================

Top Up peribadi RM15 – RM59.90
Komisyen penajaan RM15/org
Komisyen topup :
L1 : 6%
L2 : 4%
L3 : 11%

Top Up peribadi RM 60 ke atas
Komisyen penajaan RM20/org
Komisyen topup :
L1 : 11%
L2 : 4%
L3 : 15%

Komisyen Jual Top Up (Jika mahu) :
4.5% hingga 8.5%

Komisyen Pangkat ABC :
Authorised Brand Centre (Jika berminat) :
Level 1 : 12.5%
Level 2 : 5.5%
Level 3 : 16.5%
Level 4 – Infiniti : 1.5%
Insentif group : 1.5%

bestmobile1

EXTRA Bonus :
===========

Capai Komisyen RM300 : Dapat Bonus RM300 (1 Off)
Capai Komisyen RM600 : Dapat Bonus RM600 (1 Off)
Capai Komisyen RM1000 : Bonus Melancong Dalam Negara
Capai Komisyen RM2000 : Bonus Umrah / Melancong Luar Negara
Capai Komisyen RM5k : Insentif Kereta RM800 sebulan selama 3 tahun
Capai Komisyen RM7k : Insentif Rumah RM1500 sebulan selama 5 tahun
Capai Komisyen RM10k : Dapat Bonus RM15k (1 Off)
Capai Komisyen RM15k : Dapat Bonus RM25k (1 Off)

CONTOH KIRAAN INCOME BULANAN
==============================

Jika ANDA daftarkan 30 org dlm bulan pertama (30 hari) :
Komisyen Top Up anda ialah
L1 : 30 orang (RM198)
L2 : 15 orang (RM36)
L3 : 10 orang (RM90)

Fast Track Bonus (30 orang x RM20) = RM600
Leadership Bonus = RM300
Komisyen Top Up = RM324
Fast Action Bonus (FAB) = RM500

Jumlah Keseluruhan KOMISYEN bulan pertama = RM1724

======================
INGAT TU RM1,724 !!!!!
======================

BESTMobile – SIMPLY THE BEST

Pra-Daftar -> Sila klik di sini untuk mendaftar di Best Mobile secara percuma !

Whatsapp : 011-16746546 Mesej “SIMPLY THE BEST”

Best of Luck!
Coach Kaz
Simply the BEST
+6 011-16746546




Free GC Tea Sampel tawaran terhad untuk 20 orang terawal

Salam Sejahtera, buat pembaca setia blog ini dan juga pengunjung blog yang baru. Selamat datang ke blog saya. Saya ingin menawarkan sampel GC Tea percuma untuk anda. Tetapi tawaran ini adalah terhad untuk 20 orang yang terawal sahaja pada setiap bulan selagi stok masih ada !

Apa  itu GC Tea ? Mari saya kongsikan dulu apa itu GC Tea sebelum anda mendapatkan free sampel GC Tea dari kami …

gctea_penawar_diabetes

GC  TEA adalah minuman teh yang mengandungi 100% bahan herba semula jadi dari India dan Sri Lanka.

GC Tea sangat sesuai diambil untuk mereka yang mengambil berat tentang gula dalam darah, yang mengalamai masalah kegemukan dan yang kurang bersenam. GC Tea merupakan penawar terbaik bagi mengatasi masalah kencing manis ataupun diabetes dan dapat membantu mengatasi serta mengawal berat badan berlebihan.

GC Tea mengandungi herba yang mempunyai “bukti saintifik terbaik” mengikut apa yang dirumuskan oleh National Library of Medicine (NLM) dan Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH).

Ramuan GC Tea mengandungi bahan yang sangat baik. Di antara kandungannya adalah :

1. Teh Hijau – Kandungan EGCG di dalam teh hijau menghalang tindakan enzim yang dipanggil alpha-amylase yang memecahkan karbohidrat kepada gula ringkas. Ia juga dapat membantu meningkatkan metabolisma badan dan membantu membakar lemak.

2. Gymnema sylvestre – Asid Gymnemic menyelaputi reseptor rasa bermula dari mulut sehingga usus dan ianya mencegah penyerapan molekul gula oleh usus. Ia juga menghalang pengaktifan molekul gula di dalam makanan. Aktiviti ini membolehkan kandungan gula dalam darah di turunkan.

3. Mulberry – Menghalang metabolisma usus disaccharides (terutama sukrosa, gula). Ia menghalang sejumlah glukosa dari  memasuki peredaran darah.

4. Rooibos – Aspalathin adalah sebatian aktif yang merangsang pankreas beta-sel untuk merembeskan insulin dan menukarkan gula kepada tenaga.

5. Peppermint – Perasa “Mint”, herba untuk menenangkan dan menghilangkan stress.

6. Daun Stevia – Merupakan pemanis semulajadi, tiada kalori, tiada gula. Menurut kajian, stevia dapat mengawal paras gula dalam darah dan juga meningkatkan fungsi pankreas. Ia merupakan pemanis terbaik untuk penghidap diabetes.

Kebaikan  GC Tea :

– Mengelakkan pengambilan gula berlebihan dalam makanan dan minuman seharian.
– Mengurangkan risiko penyakit dan bahaya diabetes
– Mengawal tahap glukosa darah
– Mengawal dan mengatasi masalah berat badan
– Membantu mengatasi mengatasi masalah berkaitan usus seperti sembelit
– Mengurangkan risiko penyakit kronik seperti kanser

Siapa Yang Boleh minum GC Tea?

– Pesakit yang menghidap kencing manis atau diabetes
– Mereka yang mahu menurunkan berat badan
– Mereka yang ingin menjaga kesihatan
– Mereka yang menghidapi masalah tekanan darah tinggi

gct_d10

gct_d11

gct_dt1

gct_o9

gct_o10

gct_o13

Cara Minum GC Tea :

Masukkan seuncang GC Tea ke dalam air panas (300ml) dan celup untuk beberapa minit.
Setiap uncang boleh digunakan sebanyak 2-3 kali, dan  jangan tambah gula atau madu.

Untuk mendapatkan Sampel GC Tea percuma sila klik pada link ini .